למי שייך אזור התעשייה עד הלום?

עיריית אשדוד דורשת מהמועצה האזורית באר טוביה, להעביר אליה את אזור התעשייה עד הלום. סגן ראש העיר, שמעון כצנלסון: "אנחנו מתכוונים לבנות 30,000 יחידות דיור ולקלוט יותר ממאה אלף תושבים".

למי שייך אזור התעשייה עד הלום? כמו שזה נראה כרגע, הנושא הזה יהיה בראש סדר היום ברגע שהקורונה תעלם לנו מהחיים, ואולי אפילו קודם. 

רובכם בטוחים, שאזור תעשייה עד הלום נמצא על השטח של אשדוד, כי היא זו שמעניקה את התשתיות למקום. אבל תופתעו לגלות, כי השטח המדובר שייך למועצה האזורית באר טוביה. עכשיו, עיריית אשדוד יוצאת למסע להשבת השטח לתחומה. בישיבה שהתקיימה בין שמעון כצנלסון (נציג עיריית אשדוד) וקובי אביבי (נציג מועצה אזורית באר טוביה), הועבר מכתב דרישה רשמי מהעירייה עם דרישה להעברת השטח לידי עיריית אשדוד. המכתב נכתב לפני שנה בדיוק. כשהיו אמורים להתחיל התהליכים, נכנסה הקורונה לחיינו והכל הוקפא זמנית. חשוב מאוד להדגיש את המילה הוקפא, כי לעיריית אשדוד אין שום כוונה לוותר. 

לפני שבועיים הבהיר את הנושא מר שמעון כצנלסון, סגר ראש העיר, כשאמר: "בהמשך למכתב מה 28.11.2019, בדקנו את הנושא, ולצערנו ועדת הגבולות לא מוכנה לדון בנושא. בכוונתינו לפנות לשר הפנים ולדרוש הבהרות מדוע הנושא לא בטיפול, במיוחד כאשר הכוונה היא לבנות 30,000 יחידות דיור ולקלוט 100,000 תושבים ואפילו יותר. אשדוד צריכה את פיתוח אזור תעשיה עד הלום, שנכון להיום מהווה מטרד סביבתי לתושבי אשדוד הגרים באזור הדרום-מזרחי".

עד לפני הבחירות האחרונות, שררה מערכת יחסים טובה בין אשדוד ובאר טוביה. ברמה שאפילו קבוצת הכדורסל של אשדוד נקראה "מכבי אשדוד/ באר טוביה". בנוסף, היו פעילויות תרבות משותפות, אך לא רק. בין ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, וראש המועצה היוצא, דרור שור, היו יחסים מצוינים. הרבה מהנושאים נפתרו בשיחות אישיות או על כוס קפה, כמו שסיפר השבוע גורם מעורה בדבר. אבל בנובמבר 2018, סיים את הקדנציה דרור שור ובמקומו נבחר קובי אביבי. ההחלטה הראשונה של אביבי בנושא הייתה, לנתק את הקשר עם קבוצת הכדורסל. כספים על סך 1.2 מיליון ₪ שהיו אמורים לעבור על פי ההסכם עם שור, לא עברו. לאחר מכן, הגיעה דרישה מעיריית אשדוד הכוללת אזהרה מפנייה לבית משפט, להפסקת הזרמת השפכים ממאגר תימורים הנמצא בבאר טוביה לנחל לכיש. יחסי השכנות הטובים ששררו בין שני הגופים, כבר לא היו כאלה. "מאז שקובי אביבי נבחר לתפקיד, יש נתק" המשיך אותו גורם.

לפי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, אזור התעשייה עד הלום, ממוקם ממערב לשטח השיפוט של המועצה האזורית באר טוביה. אזור התעשייה נבנה על מנת לתת שירות למושבים בסביבה ויש שם מספר מפעלים. ישנם 96 דונם של שטח בנוי, ו- 360 דונם של שטח פנוי, כך שניתן לפתח את האזור עוד יותר. חלק מהתשתיות למקום, ניתנות על ידי עיריית אשדוד.

כפי שאמרנו, לפני שנה נערכה פגישה בה נכחו: שמעון כצנלסון, קובי אביבי, שאול פלקוביץ, מנכ"ל החברה הכלכלית באר טוביה, ומשה איסאקו, מהנדס באר טוביה. על פי הפרוטוקול, כצנלסון הציג את עמדתה של עיריית אשדוד ואת רצונה לספח אליה את אזור התעשייה עד הלום. אביבי טען מנגד כי כל הרשויות הנמצאות מסביב לבאר טוביה, רוצות לספח אליהן שטחים ממנה. כצנלסון לא נכנע והעלה רעיון להגיש הצעה לפיצוי המועצה וסיפוח השטח. אביבי אמר כי המועצה תבחן את הנושא ותציג את עמדתה בעניין. בנוסף, באותה פגישה דובר גם על העברת הכספים לקבוצת הכדורסל. 

לאחר שלושה ימים שיגר כצנלסון מכתב וכתב: "בהמשך לפגישה שהתקיימה בלשכתך, להלן הסיכום: הצעה להקים צוות היגוי בראשותו של מנכ"ל עיריית אשדוד מר אילן בן עדי, ומנכ"ל החברה לפיתוח באר טוביה, מר שאול פלקוביץ, אשר יגיש תוך שלושה חודשים תנאים, להעברת אזור התעשייה עד הלום לשטחה של אשדוד".

אולם, בנקודת השיא של ההתדיינות נכנסה הקורונה לחיינו וכל התהליך הוקפא. בעיריית אשדוד פינו את סדר היום הדחוף לטיפול בלעדי בנושא הקורונה, בנוסף לניהול השוטף של העיר. הדרישה לביצוע ההעברה מן הסתם לא נעלמה ולאחרונה גם קיבלנו תזכורת ממר כצנלסון. מובן שהדרישה תחזור בכל הכוח ברגע שענייני הקורונה יהפכו להיות דחופים פחות, ובוודאי ברגע שתתקבל תשובתו של שר הפנים.

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: