תהליך לקיחת משכנתא

רוצים לקחת משכנתא? לא יודעים מאיפה להתחיל? לקבל משכנתא מהבנק, זה לא דבר של מה בכך. מדובר בתהליך מורכב וארוך. לפני שאתם ניגשים אליו כדאי ורצוי שתדעו היטב מה מחכה לכם ואיזה שלבים אתם צריכים לעבור. לנוחיותכם, כאן ריכזנו בשבילכם את השלבים בתהליך לקיחת המשכנתא, בהצלחה!

תהליך לקיחת משכנתא

בדיקת נתוני לקוח

בנתוני הלקוח נבדקים:

  • ת"ז עם ספח פתוח – הבנק בודק שהיסטוריית האשראי שלכם תקינה, ושלא היו לכם בעיות בעבר  כגון: חריגות, החזרות של צ'קים והוראות קבע, עיקולים, פיגורים, תיקים בהוצאה לפועל וכו'. 

  • עו"ש 3 חודשים אחרונים – הבנק בודק את ההתנהלות הכלכלית שלכם. הוא רוצה לראות שאתם עומדים בהתחייבויות שלכם.

  • 3 תלושי שכר אחרונים – על מנת לקחת משכנתא, אתם צריכים לעמוד ביחס החזר מסוים. הבנק רוצה לוודא שרמת ההכנסה שלכם מספיקה כדי לעמוד בהתחייבות למשכנתא בנוסף להוצאות השוטפות שלכם.

אישור עקרוני

לאחר שהבנק בודק את הנתונים שלכם, הוא מחליט האם הוא רוצה לתת לכם את המשכנתא או לא. אם הוא מחליט שכן, אתם תקבלו אישור עקרוני. 

הכוונה היא שבעיקרון הבנק מוכן להלוות לכם את הכסף, אך יש לו מספר תנאים.

נתוני נכס

הבנק יבקש מכם להביא את נסח הטאבו של הנכס אותו אתם רוכשים. נסח הטאבו הוא תעודת זהות של הנכס. הבנק רוצה לבדוק את תקינותו המשפטית של הנכס: מי רשום כבעלים, האם הנכס הרשום תואם את הנכס שראיתם בפועל, האם יש חריגות בניה, האם יש הערות אזהרה עבור רוכשים אחרים ועוד.

אישור לפתיחת תיק חתימת חוזה

בשלב זה, הבנק כבר יודע מי אתם ומי הנכס, והוא נותן לכם אור ירוק להמשיך בעסקה. זה הזמן לחתום על החוזה. חשוב לדעת! לא חותמים על עסקה לפני שמקבלים אישור עקרוני מהבנק, גם עבורכם וגם עבור הנכס.

בניית תמהיל משכנתא ותוכנית כלכלית

רצוי מאוד לבוא לבנק עם תמהיל רצוי. אני מאוד ממליצה להיעזר בשירותיו של יועץ משכנתאות שיעזור לכם להתאים את המשכנתא לצרכים הנוכחיים והעתידיים שלכם. 

זה גם הזמן לעשות משא ומתן עם הבנקים. קחו את התמהיל שבניתם ועברו בין הבנקים. בדקו מי נותן לכם את הריבית הנמוכה ביותר וחתמו אצלו.

חתימות של תיק המשכנתא

אחרי שעשיתם את סקר השוק שלכם והחלטתם איפה אתם לוקחים את המשכנתא, הגיע הזמן לחתום על כל הניירת. 

מסירת בטחונות לביצוע

אחרי שתחתמו על הכול, הבנק יבקש מכם בטחונות. למשל: שעבוד הנכס לטובתו, לעשות ביטוח למבנה, ביטוח חיים עבורכם ועוד.

החזרת בטחונות לבנק

אחרי שתבצעו את רשימת הביטחונות שהבנק יבקש מכם, תחזירו לו את כל האסמכתאות שהכול אכן בוצע באופן תקין.

בקרה וביצוע

הבנק בודק ומאשר שהביטחונות שהעמדתם לרשותו אכן קבילים ותקינים. במידה ולא, תידרשו לתקן אותם. במידה וכן, התיק עובר לביצוע והכסף מועבר למוכר.

בנק ישראל קבע פרמטרים שעל פיהם קובע הבנק כמה אחוז מימון הוא ייתן לכם:

אם זו דירתכם הראשונה והיחידה, תוכלו לקבל משכנתא של עד 75%, זה ידרוש ממכם הון עצמי של לפחות 25% מערך הדירה שאתם רוצים לרכוש (250 אלף מתוך מיליון ש"ח).

אם אתם רוצים לשפר דיור (למכור ולקנות), תצטרכו להביא הון עצמי של 30% לפחות מערך הדירה (300 מאות אלף מתוך מיליון ש"ח).

אם אתם רוצים לרכוש דירה נוספת, הבנק לא ייתן לכם יותר מ 50% מימון. זה אומר שתצטרכו לגייס הון עצמי של 50% לפחות, מערך הדירה (לדירה שעולה מיליון תצטרכו לפחות 500 אלף ש"ח).

אם זכיתם בתוכנית מחיר למשתכן ואתם רוצים לרכוש דירה כזו, תוכלו ליהנות מאחוז מימון גבוה של עד 90%. ההון העצמי שיספיק לרכישה כזו יהיה לפחות 10% מערך הדירה (לדירה שעולה מיליון תצטרכו לפחות מאה אלף ש"ח).

 

 

על מנת לאשר משכנתא, הבנק ידרוש מכם לעשות ביטוח חיים בגובה המשכנתא. כך, במקרה שחס ושלום קורה משהו לאחד מבני הזוג, הביטוח מכסה את כל יתרת המשכנתא הבלתי מסולקת. בן הזוג הנותר, נשאר עם הנכס ללא משכנתא.

ישנם מספר מאפיינים אשר משפיעים על מחירו של ביטוח החיים למשכנתא.
מחירו של ביטוח חיים לזוג צעיר ינוע באיזור ה 80 ש"ח לחודש עבור שניהם.

מן הסתם, ככל שהגיל עולה הפרמיה תעלה גם.

מאפיין נוסף אשר משפיע ונלקח בחשבון הוא המצב הבריאותי של לוקחי המשכנתא.

אישור עקרוני מקבלים מהבנק. אתם יכולים להגיש בקשה לאישור עקרוני באיזה בנק שתבחרו, על פי העדיפות שלכם.

אישור עקרוני הוא אכן פג תוקף בסופו של דבר. האישור עקרוני תקף ל 24 יום. לכן, הזמן הוא חשוב ואין להתמהמה בתהליך. אם עוברים 24 יום, יש צורך להגיש שוב בקשה לאישור עקרוני למשכנתא. יועץ משכנתאות ידע להתנהל היטב עם הזמן בצורה נכונה ולהביא את המשכנתא שלכם לסיומה הטוב.

תמהיל משכנתא חייב להתאים לצרכים האישיים של הלקוח. לצורך כך, חשוב שתבינו מהם הצרכים שלכם, מה גובה ההחזר בו תוכלו לעמוד בעתיד ועוד. כדי להתאים את התמהיל למה שאתם צריכים, כדאי להתייעץ עם יועץ משכנתאות מומחה שיעזור לכם בהתאמת התמהיל הנכון והטוב לכם.

לקיחת משכנתא היא לא תהליך קצר, נדרשת כאן עבודה. יש צורך בליווי עורך דין, שמאי לנכס, רישום בטאבו ועוד. כל זה לוקח זמן, אי אפשר לצפות מראש כמה זמן בדיוק יקח תהליך המשכנתא. לכן, אם אתם רוצים לקחת משכנתא, אל תפנו ליועץ משכנתאות ברגע האחרון, פנו ליועץ משכנתאות מספיק זמן לפני שאתם צריכים את המשכנתא. 3 חודשים לפני כן זהו זמן די מספק, (אפילו חודש יספיק, אבל כמה שיותר מוקדם יותר טוב).

משכנתא ניתנת בעבור שיעבוד נכס. ברגע שתרצו לרכוש נכס ותרצו הלוואה מהבנק שתממן לכם את הרכישה. כבטוחה לבנק, הוא ירצה למשכן את הנכס לטובתו. עקרונית, ניתן לקחת הלוואה למטרת רכישת דירה, אך לא רק לצורך כך. אם יש לכם כבר נכס על שימכם והוא לא משועבד, תוכלו להוציא משכנתא, לשעבד את הנכס הקיים ולהשתמש בכספי המשכנתא לכל מטרה שתבחרו. בנקים רבים מתפארים ב"משכנתא לכל מטרה" שהם נותנים. אחרי הכל, משכנתא היא זולה יותר מהלוואה בנקאית, למקרה הצורך, חשוב שתזכרו זאת. 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: