מה שרציתם לדעת על בנק ישראל

את שלוש המילים: "המפקח על הבנקים" ודאי יצא לכם לשמוע רבות. אבל חשוב שתדעו כי המפקח על הבנקים הכוונה היא לבנק ישראל ולמי שעומד בראשו ומנהל אותו. בנק ישראל הוא זה שאחראי לחוקק ולאכוף כל חוק שנמצא תחת יישום הבנקים. כלומר, זה גוף ממשלתי אבל הוא אחראי אך ורק על הבנקים השונים בארץ. לבנקים בארץ יש השפעה רבה על תחומים רבים ולכן, למרות שתחום האחריות של בנק ישראל זה תחום הבנקאות, בסופו של יום גם אנשים שלא מעניין אותם מה שלום הבנקים בכל יום, יכולים להיות מושפעים מהחלטות בנק ישראל. 

בנק ישראל שומר על האיזון הכלכלי בארץ

התפקיד הראשון והעיקרי ואולי הברור מאליו יותר מכל תפקידיו האחרים של בנק ישראל זה תפקיד השמירה על היציבות הכלכלית והאיזון הפיננסי של מדינת ישראל. איך הוא עושה את זה? על ידי מדידת נתוני השטח והסטטיסטיקות בארץ. כלומר, אם רואים בבנק שהנתונים יצאו מאיזון, ולא משנה לטובת או לרעת מי הלקוחות או הבנקים, מיד הבנק יבדוק איך ניתן לשנות את הדבר כך שהאיזון החשוב ישמר במדינה. 

קחו למשל את הקטע של אחוזי מימון במשכנתאות. אין אפשרות בארץ לקנות דירה בלי הון עצמי. אם אין לכם הון עצמי ואתם חולשים לקנות דירה, ודאי יצא לכם להתעצבן על הקטע הזה של בנק ישראל. אבל ידעתם שבארצות הברית הייתה תקופה בה הבנקים אישרו לקחת משכנתאות של 100% משווי הבית. כלומר, אנשים יכלו לקנות נכס בלי שום יכולת כלכלית מוקדמת? אבל מה שקרה אחר כך זה קריסה כלכלית כללית של הבנקים. כי אין מה לעשות. לא הכל זה עניין של לעשות את החיים קלים. צריך לשמור על האיזון הכלכלי במדינה כדי שהבנקים יוכלו להמשיך לתת את השירותים שהם נותנים ללקוחות שלהם. כך זה בחיים. 

הבנקים מתחרים ביניהם

הבנקים מתחרים ביניהם כל הזמן למי יהיה את המספר הרב יותר של לקוחות ומי ירוויח כמה שיותר כסף. אבל כמו שסופר לא יכול להשתולל כדי למשוך אליו לקוחות ובכך לעבור על החוק, כך גם הבנקים לא יכולים להוזיל מדי את המשכנתאות. בנק ישראל קבע קו תחתון שאותו אי אפשר לעבור וכל בנק בוחר עד כמה הוא מתקרב לקו התחתון הזה. כמובן שבנק שיעלה למעלה וייקח יקר יותר מדי, הלקוחות לא ירצו לבוא אליו. אבל מצד שני כל בנק גם רוצה לקחת לעצמו את המרווח הגדול ביותר. ובקיצור, הבנקים הם ממש כמו גופים עצמאיים המתנהלים על פי הכללים של בנק ישראל.

מהם התפקידים של בנק ישראל? 

לבנק ישראל יש תפקידים רבים בפועל. כעת ננסה לערוך רשימה שתמנה חלק מהתפקידים הרשמיים והמעשיים של בנק ישראל. בפועל, כל המערכת הבנקאית וכל הכללים שיש בכל בנק ובנק מתבססים על מערכת החוקים שחוקק בנק ישראל. בנק ישראל זה הגוף הרגולטורי של מדינת ישראל לגבי הבנקים בארץ. 

והנה הרשימה לפניכם:

  • ניהול כספי יעיל כך שישמר הסדר הפיננסי במדינה. 
  • לשמור על איזון של מטבע השקל מול מטבעות החוץ השונות. 
  • לפקוח עין ולעודד את הפעילות הפיננסית של כל הגופים הפיננסים, לא רק הבנקים. 
  • לתת שירותים בנקאיים למדינת ישראל בכללותה. 
  • לפקח על כל חברות האשראי במשק המדיני. 
  • להדפיס מזומנים ומטבעות ולשמור על מקוריות השטרות למניעת זיופים. 
  • לשמור ולאכוף את הכללים בבנקים בארץ.  
  • לשבת עם מומחים כלכלנים ובכירים בממשלה כדי להביא את החוקים לחקיקה כדי ליישר את ההדורים שקיימים בכל מקום בו יש סעיפים ותתי סעיפים. 
  • בדיקת סטטיסטיקות ממשלתיות בנושאים כלכליים ואזרחיים במדינת ישראל. 
  • הידברות מול גופים פיננסים חוץ ישראלים וייצוג הממשלה בנושאים הפיננסים. 
  • ניהול מערכת לאיסוף נתוני אשראי ועיבוד המידע כך שהוא יהיה נגיש וקריא לבנקים. בפועל מערכת זו צריכה לעזור לבנקים להשיג את המטרה שלהם, הכיר את הלקוחות שלהם על ידי קריאת דו"ח האשראי שלהם. 
  • ניהול כל קרנות אזרחי ישראל. 

צריכים לדעת עוד? מרגישים שאתם עוד לא יודעים מספיק? 

הכירו את המומחים שלנו. אנו מספקים שירותים פיננסים לכל מי שצריך ורוצה לעשות את זה עם מומחים. אם אתם חכמים ועינכם בראשכם, אל תתלבטו הרבה עד כמה אתם רוצים להשקיע בנושאים הכלכליים שלכם. כי אין סוף לידע, למומחיות ולנסיון שיכול להועיל לכם בלקיחת משכנתא, ובהתנהלות הכלכלית היום יומית. 

אני רוצה להכיר את המומחים של המפתח למשכנתאות. 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: