מדוע אינפלציה כל כך גרועה למשכנתאות?

אינפלציה זהו מצב בו הכסף מספיק לפחות דברים. כלומר, אם עד היום יכלתם לקנות בעשרים שקלים, לחם, 3 לבן וחלב, והיום אתם יכולים לקנות רק לחם ו 3 לבן, זה אומר שקיימת אינפלציה. 

העולם הכלכלי שלנו בנוי בצורה כזו, בה כל נתון משפיע באופן ישיר על הנתונים האחרים. מה אנו מתכוונים לומר? ברגע שיש אינפלציה, הריביות במשק מתייקרות, ברגע שהריביות מתייקרות, המשכנתאות הצמודות למדד המחירים לצרכן, מתייקרות גם הן. 

תארו לעצמכם שמאות אלפי אזרחים במדינת ישראל שעד היום היו רגילים לשלם ארבע אלף שקלים פרמיה חודשית עבור המשכנתא שלהם, צריכים לשלם חמש וחצי אלף! זה הזוי. אפשר אפילו לקרוא לזה משבר. 

מה אומרים על כך בבנק ישראל? 

בנק ישראל למרות ששמו הוא בנק ישראל, המטרה שלו בשונה מכל הבנקים בארץ, זה להגן על אזרחי ישראל המשתמשים בשירותי הבנקים. הלחץ הגדול הוא שככל שאנו מתקדמים במנהרת הזמן, אנו מוצאים יותר ויותר זוגות שלוקחים על עצמם משכנתאות הרבה יותר גבוהות עם אחוזי מימון הרבה יותר גבוהים. 

בעבר מי שלקח על עצמו משכנתא, לקחת בחשבון שיהיו תקופות קשות יותר מבחינה כלכלית. היום כל מי שלוקח משכנתא חושב רק על הדירה אותה הוא הולך לקנות כאן ועכשיו. לא מעניין אותו כלל מה עומד להיות בעוד עשר שנים, בשיא תקופת תשלומי המשכנתא. 

בבנק ישראל מודאגים מאוד מהמצב בעיקר בגלל אחוזי המימון הגבוהים של זוגות צעירים וההכנסות הגבוליות מבחינת יכולת ההחזר של לוקחי המשכנתאות בארץ. 

מי יודע מה זה אינפלציה? 

תשאלו את בני החמישים מה זה אינפלציה, הם יספרו לכם כי הם זוכרים את זה כמאורע טראומטי. לפני שנים היתה אינפלציה חמורה בארץ, ובכל יום ירד ערך הכסף וצלל למצולות. הורים שלחו את ילדיהם שיקנו מוצרים הכרחיים בכל הכסף שהיה להם, כדי לא להפסיד את שווי רכושם. 

בישראל חוששים שאינפלציה חדשה עומדת להגיע עלינו. אומנם ידוע כי מדד המחירים לצרכן נמצא כל הזמן בעליה, אבל העליה היא לא משמעותית כל כך, אלא באחוזים בודדים. 

מי עלול לחוות את האינפלציה בצורה קשה? 

ֵעל ריבית הפריים שמעתם? בעבר כל אחד שרצה, יכל לקחת את כל המשכנתא שלו בריבית פריים, אבל לאחר תקופה בנק ישראל החליט כי ריבית הפריים זו ריבית שמעמידה את המשכנתא שלכם בסיכונים גבוהים מדי, ואסור לאפשר ללווים לקחת משכנתא שלמה בריבית פריים, אלא רק שליש מהמשכנתא שלהם. 

ריבית פריים היא הריבית הנמוכה ביותר מכל מסלולי המשכנתא. לווים חולמים לשלב כמה שיותר ריבית פריים, כדי להוזיל לעצמם את ההחזר החודשי. אבל למעשה, זו ריבית שעלולה להיות מושפעת מאוד לרעה מכל שינוי ותנודה במשק. כבר למעלה מעשור שריבית הפריים נמצאת בירידה, וכרגע היא בשפל. הצעד היחיד שהיא יכולה לעשות, זה לעלות חזרה למעלה. 

חוששים לקחת משכנתא לא נכונה מבחינה כלכלית? רוצים לדעת שמי שבנה עבורכם את תמהיל המשכנתא שלכם הוא מקצועי ומנוסה? הקליקו כאן לתזמון פגישה עם המומחים של משכנטאצ' ותקבלו מענה מהיר. 

יצירת קשר מהירה

פניה מהירה: